۱۳۸۶ آبان ۳, پنجشنبه

قالب و ساختار مقالات پژوهشی و غیر پژوهشی

در این مطلب برای کسانی که دوست دارند در زمینه مقاله نویسی دستی بر آتش داشته باشند. ساختار و قالب مقالات پژوهشی و غیر پژوهشی را برایتان تشریح کردم.

الف ـ ساختار مقاله پژوهشي:

· عنوان مقاله

· مولفين(با ذكر مسئوليت سازماني و پست الكترونيكي)

· چكيده(هدف، سوال، فرضيه، جامعه، نمونه آماري، روش نمونه گيري، روش پژوهش، ابزار پژوهش، روش تجزيه وتحليل، يافته ها)

· كليد واژه ها(حداقل پنج كليد واژه)

· مقدمه(بيان مساله، ضرورت، پيشينيه پژوهش)

· هدف هاي پژوهش

· سوالات و فرضيه هاي پژوهش

· روش تحقيق(جامعه آماري، نمونه آماري، روش نمونه گيري، ابزار اندازه گيري)

· يافته هاي پژوهش(تجزيه و تحليل داده ها و بيان نتايج)

· بحث و نتيجه گيري(نتايج، بحث، پيشنهادها، موانع)

· منابع بر اساس استاندارد APA به تفكيك فارسي و انگليسي

ب ـ‌ ساختار مقالات غير پژوهشي

· عنوان

· مولفين(به همراه مسئوليت سازماني و پست الكترونيكي)

· چكيده( هدف، بيان مساله، ضرورت، نتايج)

· كليد واژه ها(حداقل پنج كليد واژه)

· مقدمه(شامل معرفي، هدف، مساله، ضرورت، سوابق پژوهشي و سوالات تحقيق)

· بحث و نتيجه گيري

· پيشنهادات كاربردي و پژوهشي

· منابع بر اساس استاندارد APA به تفكيك فارسي و انگليسي

۱۳۸۶ آبان ۱, سه‌شنبه

همکاری با وبلاگ

دوستان، دانشجویان و علاقه مندان محترمی که از این وبلاگ دیدن می کنید این وبلاگ با هدف ارائه اطلاعات در زمینه های مختلف تکنولوژی آموزشی راه اندازی شده است. من امیدوارم با همفکری و مبادله اطلاعات به روز و اندیشه های مختلف در این عرصه بتوانیم هرچند گامی کوچک در جهت توسعه آموزش و یادگیری به روش علمی برداشته باشیم. ارائه نظرات و دیدگاههای شما در قسمت نظرات وبلاگ قطعا می تواند راهنمای خوبی برای ارائه اطلاعات مناسب در وبلاگ باشد. ضمنا اگر شما در مورد هر مطلبی اگر نظر بدهید ضمن اینکه با اسم خودتان و یا حتی بدون اسم در وبلاگ به نمایش در می آید بلکه این نظرات همزمان به ایمیل من نیز ارسال می گردد.iavazzadeh@gmail.com

برای دادن نظر در مورد هرمطلبی کافی است در زیر هرمطلب بر رویcomments کلیک کرده و یا روی تیتر آن مطلب کلیک کرده و در پنجره باز شده نظر خود را نوشته و ارسال کنید.

ضمنا می توانید با کلیک بر روی شکل پاکت نامه در کنار کلمه comments مطلب مورد نظر خود را به دوستان خود ایمیل کنید.

منتظر نظرات ارزشمند شما هستم.

ایرج عوض زاده 1/8/1386 ساعت 20:18

۱۳۸۶ مهر ۲۰, جمعه

شعار یونسکو در مورد آموزش و یادگیری


Tell me and I forget
Teach me and I remember
Involve me and I learn

۱۳۸۶ مهر ۱۹, پنجشنبه

تحولات صد ساله اخیر در مفهوم و رویکردهای تکنولوژی آموزشی

در بررسی تاریخچه وروند تحولی رشته تکنولوژی آموزشی با مؤلفه های مختلف مواجه می شویم.برای نظم دهی به این روند می توان آن را به سه دوره زمانی(1900-1950)،(1960-1980)و (1990- تاکنون) تقسیم کرد.

1. دوره زمانی (1900-1950) :

اصلی ترین مؤلفه هایی که در این دوره مطرح شده اند وتکنولوژی آموزشی را تحت تأثیر خود قرار داده اند عبارتند از: رویکرد معرفت شناسی اثبات گرا(عینیت گرا)،دیدگاه روانشناسی رفتاری،وسایل ومواد دیداری وشنیداری.

2. دوره زمانی (1960-1980) :

مولفه هایی که در این دوره مطرح شدند وموجب تحول وتوسعه مفهوم تکنولوژی آموزشی شدند عبارتند از : رویکرد معرفت شناسی تعبیری یا تفسیری،رشد مکتب روانشناسی شناخت گرا،نگرش سیستمی،اصول ونظریه های علوم ارتباطات.

3. دوره زمانی (1990-تاکنون) :

مؤلفه هایی که در این دوره مطرح شده اند وباعث رشد وتحول تکنولوژی آموزشی شده اند شامل :رویکردمعرفت شناسی انتقادی،مکتب روانشناسی ساخت گرا،بکارگیری گسترده تکنولوژی اطلاعات وارتباطات در فرآیند آموزش ویادگیری بوده است.

تکنولوژیست آموزشی کیست؟ و چه ویژگیهایی دارد؟

یک تکنولوژیست آموزشی دروهله اول باید یک تحلیلگر ومنتقد خوبی باشد.منتقد بودن به این معنی است که تکنولوژیست آموزشی همیشه باید یکسری سؤالاتی را در ارتباط با فرآیند آموزش ویادگیری برای خود مطرح کند.همانند سؤالات زیر:

* آیا بر اساس طراحی فعلی می توان به اهداف آموزش دست یافت؟

* چه تغییراتی برای رسیدن به اهداف آموزش مورد نیاز است؟

* چه ابزارها وامکاناتی می تواند یادگیری راتسهیل کرده وما را به اهداف آموزشی می رساند؟

* آیا یافته ها ودانش علمی مرتبط با مؤقعیت آموزشی فعلی در دسترس می باشد؟

* برای تسهیل فرآیند یادگیری وحل مسائل آموزشی چه راهکارهای عملی را می توان ارائه داد؟

و سؤالاتی از این قبیل.

آنچه که مهم است اینکه یک تکنولوژیست آموزشی دانش واطلاعاتش به روز باشد.بدین معنی که او باید از آخرین یافته های علمی در ارتباط با آموزش ویادگیری آگاه باشد.همچنین او باید نسبت به ابزارها،وسایل،رسانه های آموزشی وتکنولوژیهای نوین(نظیر تکنولوژی اطلاعات وارتباطات و...) وامکاناتی که آنها می توانند برای تسهیل آموزش ویادگیری ارائه کنند آشنایی کافی داشته باشد.او باید بتواند برای تمامی مراحل آموزش اعم از طراحی،اجرا وارزشیابی راهکارهای عملی ومستند(متکی بریافته های علمی)را عرضه کند.با این توصیف تکنولوژیست آموزشی در هر موقعیتی قرار بگیرد می تواند با توجه به مؤلفه هایی که از آن برخوردار است راهکارهای عملی را برای ارائه آموزش وتسهیل یادگیری صورت بندی کرده وعرضه دارد.

جنبه های مختلف تکنولوژی آموزشی

بنابر مطالب ارائه شده درباره تکنولوژی آموزشی می توان نتیجه گرفت که تکنولوژی آموزشی یک رشته بین رشته ای است که بدنبال ارائه راهکارها،روشهای نوین وعملی با هدف افزایش کیفیت فرآیند آموزش ودر نهایت ایجاد شرایط،موقعیت ومحیط مناسب برای تسهیل یادگیری است.واین کار را حداقل بر اساس سه جنبه زیر صورت بندی کرده وبه مرحله اجرا می گذارد:

1. جنبه ابزاری : این جنبه از تکنولوژی آموزشی به استفاده از تجهیزات،وسایل،تکنولوژیها و رسانه های آموزشی اشاره دارد.تکنولوژیهای نوین ابزارها وامکانات جدیدی را پیش روی کارشناسان تکنولوژی آموزشی قرار می دهدوافراد خلاق در زمینه تکنولوژی آموزشی نیز از این رسانه ها وتکنولوژیهای جدید به عنوان راهکاری برای حل مسائل آموزشی وتسهیل یادگیری بهره می برند.

2. جنبه اصول/روشها/راهکارها : این جنبه از تکنولوژی آموزشی به استفاده از یافته های علمی اشاره می کند.بدین صورت که تکنولوژیست آموزشی یافته های علوم مختلف را که در آغاز به صورت خام ونظری در دسترس می باشند. به اصول،شیوه ها وراهکارهای عملی تبدیل می کنند.در اغلب موارد یافته های علمی ابتدا در قالب تحقیقات کاربردی مورد مطالعه قرار می گیرند وسپس به صورت اصول وروشها برای حل مسائل آموزشی وتسهیل یادگیری عرضه می شوند.

3. جنبه حل مسئله : از این جنبه «در صورت بروز مشکل در یک نظام آموزشی،اعم از کوچک یا بزرگ وهمچنین در صورت نیاز به آموزش در یک محیط خاص،تکنولوژی آموزشی به تبیین مشکل می پردازد»(فردانش،1382ص20).یک تکنولوژیست آموزشی این کار را چگونه انجام می دهد؟جواب این است که او­شرایط، موقعیت ها، اهداف، نیازها وتمامی آنچه که به آموزش مرتبط می شود را با یک دید سیستمی مورد تجزیه وتحلیل قرار می دهد وبعد از شناسایی مشکل یا معضل آموزشی،روش ها وراهکارهای لازم را براساس دو جنبه اول تکنولوژی آموزشی(جنبه ابزاری وجنبه اصول/روشها/راهکارها) برای حل مسائل آموزشی طراحی وعرضه می کند.پس نتیجه می گیریم که جنبه سوم،جنبه های اول ودوم را نیز در بر می گیردبه عبارتی دیگر می توان گفت که جنبه سوم تکنولوزی آموزشی چگونگی کاربرد جنبه های اول ودوم را مدیریت وهدایت می کند.

بنابراین این تصور غلط که تکنولوژی آموزشی را محدود به وسایل و­رسانه های آموزشی می کند با توجه به مطالب ارائه شده مردود است. بله وسایل و رسانه های آموزشی هم جزء راهکارهایی هستند که تکنولوژیستهای آموزشی ارائه کرده اند.ولی نکته اینجاست که اینها صرفاً بخشی از راهکارهای عملی تکنولوژی آموزشی برای افزایش کیفیت آموزش وتسهیل یادگیری است وتکنولوژی آموزشی برای هر گونه شرایط وموقعیت آموزشی بر اساس جنبه های سه گانه ای که اشاره شد می تواند راهکار عملی وکاربردی برای حل مسائل آموزشی اعم از طراحی،اجرا وارزشیابی،پیشنهاد صورت بندی کرده وبه اجرا در بیاورد.

تکنولوژی آموزشی چیست؟

ابتدا سعی می کنیم به تعاریفی که از تکنولوژی آموزشی به عمل آمده اشاره کنیم وبدنبال آن مفهوم تکنولوژی آموزشی را مورد بررسی قرار دهیم.

جیمز براون[1] وهمکاران در کتاب تکنولوژی رسانه ها وروشها(1977،ص2) تکنولوژی آموزشی را چنین تعریف کرده اند:

«تکنولوژی آموزشی فراتر از کاربرد ابزار و وسایل است.بدین ترتیب تکنولوژی آموزشی بیشتر از مجموعه قسمتهای تشکیل دهندۀ آن است.آن،عبارت است از روش منظم طراحی،اجرا وارزیابی کل فرآیند تدریس ویادگیری با استفاده از هدفهای بخصوص وبهره گیری از یافته های پزوهش در روانشناسی وارتباط انسانی وبکارگیری ترکیبی از منابع انسانی وغیر انسانی به منظور ایجاد یادگیری مؤثرتر،عمیق تر و پایدارتر».

تعریف دیگری که مورد توافق صاحبنظران تکنولوژی تکنولوژی آموزشی نیز قرار گرفته انجمن تکنولوژی ارتباطات آمریکا(AECT)[2] ارائه کرده است:«تکنولوژی آموزشی عبارت است از نظریه وعمل طراحی،تهیه،استفاده،مدیریت وارزشیابی فرآیندها ومنابع یادگیری»[3].

تعاریف متعددی در زمینه تکنولوژی آموزشی وجود دارد اما در مورد این دو تعریف صاحبنظران تکنولوژی آموزشی اشتراک نظر بیشتری دارند.

مباحث وجنبه های مختلف مرتبط با آموزش را در نظر بگیرید.سؤالی که مطرح می شود این است که آیا مجموعه طرحها،تدابیر،تصمیمات واقداماتی که ما در ارتباط با آموزش صورت بندی کرده وبه مرحله اجرا می گذاریم متکی بر نظرات نظرات شخصی است؟ ویا اینکه متکی بر یکسری یافته های علمی است؟مسلماً آموزشی که با صرف هزینه ها،امکانات ومنابع متعدد صورت می گیرد؛نمی تواندبرمبنای نظریات شخصی صورت بگیرد.چنین آموزشی باید متکی بر یکسری اصول ویافته های علمی باشد تا اینکه بتوان به اهداف ونتایج لازم دست یافته و همچنین صرف این همه امکانات و منابع را توجیه کرد.

بنابراین در مراحل مختلف آموزش اعم از طراحی،اجرا وارزشیابی ونیز در ارتباط با حل مسائل آموزشی،ما باید از یک سلسله یافته های علمی تبعیت کنیم.تکنولوژی آموزشی دقیقاً چنین مفهومی دارد.«تکنولوژی آموزشی همچون یک علم کاربردی(تکنولوژی) با بهره گیری از یافته های تمام علوم نسبت به حل مسائل آموزش اقدام می کند.بدیهی است استفاده از یافته های علومی که با آموزش ارتباط نزدیکتر ومستقیمی دارد مانند نظریه های روانشناسی تربیتی بیش از علومی مانند بیولوژی،گیاه شناسی وغیره است»(فردانش،1382ص16).

نکته دیگر اینکه ما در تکنولوژی آموزشی علاوه بر بکارگیری یافته های علوم مختلف در فرآیند آموزش که بصورت روش ها،طرحها،الگوها و راهکارهای عملی ظاهر می شود،تکنولوژیهای دیگر را هم برای حل مسائل آموزشی به کار می گیریم که لزوماً یافته های علمی نیستند بلکه خود آنها نیز بر اساس یکسری یافته های علمی شکل گرفته اند و در ابتدا نیز هدف از ایجاد آنها آموزش نبوده است.به عنوان مثال تکنولوژی اطلاعات وارتباطات نمونه بارز این قضیه است.که در حال حاضر متخصصان تکنولوژی آموزشی این تکنولوژی را به عنوان یک راهکار عملی جدید ودر قالب آموزش الکترونیکی،چندرسانه ها و فرارسانه ها مورد استفاده قرار می دهند.




[1] - James W.Brown

[2] - Association of Educational Communication &Technology

[3] - Seels&Richey,1994,p.20