۱۳۸۷ تیر ۱۱, سه‌شنبه

چندرسانه اي آموزشي (بخش سوم)

در بسیاری از محتواهای چندرسانه­ای آموزشی(سي دي هاي آموزشي موجود در بازار) که در کشور ما تولید و­طراحی می­شود معمولاً توجهی به فرآیند­های شناختی انسان نمی شود. این قبیل محصولات گرچه به عنوان محصولاتی برای آموزش و یادگیری یا به اصطلاح مواد کمک آموزشی به جامعه دانش­آموزی و یادگیرندگان عرضه می شود ولی اغلب این محصولات، استانداردها و اصول علمی که بر اساس نظریات یادگیری شکل گرفته اند و از دل پژوهشهای مختلف علمی و تجربی بدست آمده­اند را بر نمی­تابند. به عنوان مثال در یک طرح پژوهشی (زارعی زوارکی وعوض زاده،1385) براساس استانداردها و یافته های علمی و تجربی عرضه شده در زمینه طراحی چندرسانه­ای ها، چک لیست­هایی به همراه راهنمای کدگذاری نرم افزارهای آموزشی چند رسانه­ای با هدف ارزشیابی و مطالعه نرم افزارهای چندرسانه­ای درس زبان انگلیسی سال دوم راهنمایی طراحی شد. مشخص گردید که بیش از 90 درصد محصولات عرضه شده در این زمینه فاقد استانداردهای لازم بوده و اصول علمی طراحی چندرسانه ای را رعایت نکرده اند.
در بیشتر موارد محتواهای چندرسانه­ای آموزشی بر اساس رویکرد فنی یا رویکرد فناوری محور می­شود. نکته اساسی این است که فناوری اطلاعات و ارتباطات بعنوان ابزار محسوب می شود و از طرف دیگر یادگیری یک فرآیند است که این بار در بستر محیط فناوری به وقوع خواهد پیوست. در ارتباط با فرآیند یادگیری، نظریه های یادگیری مختلف از سالها قبل شکل گرفته اند و دانشمندان مختلف از سالها پیش با انجام پژوهش های مختلف اصول و راهکارهای مختلفی را برای افزایش کیفیت فرآیندهای یادگیری ارائه کرده اند. که طراحان آموزشی می توانند از یافته ها و اصول علمی بدست آمده چه در محیط های سنتی یادگیری و چه در محیط­های یادگیری که در بستر فناوری­هایی از قبیل فناوری اطلاعات و ارتباطات به وقوع می پیوندد، موثر واقع شود.