در بررسی تاریخچه وروند تحولی رشته تکنولوژی آموزشی با مؤلفه های مختلف مواجه می شویم.برای نظم دهی به این روند می توان آن را به سه دوره زمانی(1900-1950)،(1960-1980)و (1990- تاکنون) تقسیم کرد.
1. دوره زمانی (1900-1950) :
اصلی ترین مؤلفه هایی که در این دوره مطرح شده اند وتکنولوژی آموزشی را تحت تأثیر خود قرار داده اند عبارتند از: رویکرد معرفت شناسی اثبات گرا(عینیت گرا)،دیدگاه روانشناسی رفتاری،وسایل ومواد دیداری وشنیداری.
2. دوره زمانی (1960-1980) :
مولفه هایی که در این دوره مطرح شدند وموجب تحول وتوسعه مفهوم تکنولوژی آموزشی شدند عبارتند از : رویکرد معرفت شناسی تعبیری یا تفسیری،رشد مکتب روانشناسی شناخت گرا،نگرش سیستمی،اصول ونظریه های علوم ارتباطات.
3. دوره زمانی (1990-تاکنون) :
مؤلفه هایی که در این دوره مطرح شده اند وباعث رشد وتحول تکنولوژی آموزشی شده اند شامل :رویکردمعرفت شناسی انتقادی،مکتب روانشناسی ساخت گرا،بکارگیری گسترده تکنولوژی اطلاعات وارتباطات در فرآیند آموزش ویادگیری بوده است.