۱۳۸۷ خرداد ۱, چهارشنبه

طراحي چندرسانه اي هاي آموزشي(بخش اول)

تعريف ومفهوم چند رسانه هاي آموزشي
در مورد چندرسانه هاي آموزشي تعاريف متفاوتي ارائه شده است؛برخي آن را اين گونه تعريف کرده اند:
«واژه چندرسانه به گرد آوري انواع مختلفي ازتکنولوژي هاي ديداري وشنيداري با هدف ارتباط مي گردد انواع مختلف چندرسانه اي شامل متن،صوت،گرافيک ها،انيميشن وانواع شبيه سازي مي باشند»(بلک برن وقاضي[1]،2005).
«هر ترکيبي از متن ،گرافيک،صدا،انيميشن وتصاوير ويدئويي که از طريق کامپيوتر يا ساير تجهيزات الکترونيکي در اختيار کاربر قرار مي گيرد،چند رسانه اي ناميده مي شود»(کي نژاد،1378ص25).
«واژه چند رسانه اي به استفاده از چندين رسانه شامل متن،گرافيک،صدا،تصاوير ثابت ويدئويي مي گردد»(هينيک،مولندا،راسل[2]،1993).
«چند رسانه اي تلفيقي از دو يا چند شکل رسانه اي است که برنامه آموزشي را مي کند»(عطارن،1382ص28).«برخي تعامل را به عنوان يک ويژگي مهم براي چند رسانه هاي آموزشي دانسته اند وآن را به عنوان کيوسک اطلاعاتي دانسته اند»(اسلامي،1381ص22).
ماير(2001) كه يي از نظريه پردازان بزرگ در زمينه طراحي چندرسانه اي هاي آموزشي براساس نظريه شناختي يادگيري مي باشد در کتاب يادگيري چندرسانه اي خود، ابتدا چندرسانه ها را اينگونه تعريف مي کند:« من چند رسانه ها را به مثابه ارائه مطالب با استفاده از کلمات وتصاوير تعريف مي کنم؛ منظور من از کلمات، ارائه مطالب به شکل کلامي ولفظي نظير متون چاپ شده ومتون گفتاري[مانند صداي گوينده در يک برنامه آموزشي چند رسانه اي] مي باشد ومنظور من از تصاوير ارائه مطالب به شکل تصويري نظيرگرافيک هاي آماري شامل اشکال مختلف،نمودارها[3] ،عکس ها ونقشه ها و يا استفاده از گرافيک هاي پويا شامل انيميشن و ويدئو مي باشد»(ص2) وسپس به تعريف چندرسانه آموزشي مي پردازد:«يک پيام چند رسانه آموزشي عبارت است از ارتباط با استفاده از کلمات وتصاويري که منجر به اشاعه مي شود»(ص21).همچنين ماير دليل منطقي ارائه چندرسانه اي را به اين صورت بيان مي دارد: «منطق ارائه چند رسانه اي مطالب- ارائه مطالب در قالب کلمات وتصاوير- در اين است که کل ظرفيت شناختي انسان براي پردازش اطلاعات بکار گرفته شود»(ص4).
[1]- Blackburn& Gazi
[2] - RobertHeinich,Micheal Molenda,James D.Russell
[3] - Graphs

هیچ نظری موجود نیست: