۱۳۸۹ فروردین ۹, دوشنبه

ضرورت تاسيس انجمن تكنولوژي آموزشي ايران

در چند پست قبلی در مورد تاسیس انجمن تکنولوژی آموزشی صحبت کرده بودم دوستان عزیزم واقعا راه اندازی یک انجمن بستر و زیر ساخت مناسبی را برای دانشجویان، اشتغال و خدمت به مردم عزیزمان فراهم می کند متن زیر مطلبی است که برای چاپ در یکی از نشریه های دانشجویی داده ام فکر کردم اگر در وبلاگ هم قرارش بدم مناسب باشد امیدوارم شما هم با ارائه نظرات و دیدگاهها کمک فکری بفرمایید:

امروزه يكي از بسترها و ساختارهاي بسيار مناسب جهت معرفي و كاربست يك رشته علمي با هدف حل مشكلات جامعه، تأسيس سازمانها و انجمنهاي علمي و تخصصي مي باشد. در حال حاضر در كشور ما نيز انجمن هاي علمي مختلفي در سطح ملي و بين المللي فعال شده اند و برخي از آنها تا اندازه زيادي توانسته اند در جهت پيشبرد اهداف علمي كشور كاملاً موثر باشند. يكي از نمونه هاي موفق در اين زمينه انجمن برنامه ريزي درسي ايران مي باشد كه آثار آن در حال حاضر در حوزه آموزش و پرورش كاملاً قابل مشاهده است. رشته تكنولوژي آموزشي به عنوان يك رشته بين رشته اي در حال حاضر در بسياري از كشورهاي توسعه يافته بعنوان يك راه حل براي حل معضلات آموزشي ارائه شده و فوايد و كاربردهاي اين رشته در حوزه هاي مختلف از آموزش و پرورش گرفته تا مراكز كارآموزي صنعتي و سازماني بر كسي پوشيده نيست اما در حال حاضر در كشور ما بخاطر مسائل مختلفي از قبيل: عدم شناخت مسئولين و دست اندركاران از فوايد اين رشته، نبود مجلات علمي و تخصصي مرتبط، پراكنده كاري و اتلاف انرژي از سوي دانشجويان و اساتيد و ... در مجموع باعث شده ضمن اينكه اين رشته ضروري و كاربردي كه بسيار مورد نياز كشور است ناشناخته مانده و از سوي ديگر فرصتهاي شغلي زيادي كه مي تواند در اختيار دانشجويان اين رشته قرار گيرد عملاً از بين برود. تاسيس انجمن تكنولوژي آموزشي ايران يكي از مناسب ترين و اوليه ترين راه كاري است كه مي تواند بسياري از اين مسائل را حل نمايد. با تشكيل انجمن تكنولوژي آموزشي، بستري فراهم مي شود تا افراد مختلف با تخصصهاي يكسان ومتفاوت و در سطوح مختلف علمي و حرفه اي بتوانند براي پيشبرد اهداف آموزشي كشور باهم همكاري داشته باشند. تركيب اعضاي انجمن طيف مختلفي از قبيل: دانشجويان، اساتيد، معلمان علاقه مند، دست اندركاران آموزش و پرورش، كارشناسان و مديران سازمانهاي آموزشي را مي تواند شامل گردد. انجمن مي تواند از طريق تيم سازي و گسترش ارتباطات با سازمانهاي مرتبط و با اجراي پروژه هاي گوناگون علمي- پژوهشي و اجرايي به مثابه يك بازوي علمي و آكادميك يار و ياور حوزه آموزش و پرورش كشور باشد.
بنابراين براي جمع بندي، راه اندازي انجمن تكنولوژي آموزشي نتايج زير را در پي خواهد داشت:
• هم افزايي بيشتر از طريق تيم سازي
• مديريت بهتر فعاليتها از طريق سازماندهي و هماهنگي
• مشاركت مستقيم بصورت علمي و عملي در پروژه هاي گوناگون مرتبط با حوزه آموزش كشور
• ايجاد فرصتهاي شغلي براي فارغ التحصيلان رشته تكنولوژي آموزشي
• راه اندازي فصلنامه علمي- پژوهشي

۱۰ نظر:

محسن حائری گفت...

سلام
من مدتی است که درمورد رشته تکنولوژی آموزشی تحقیق می کنم ،چرا که به نظرم رشته جالبی بود و میخواستم به عنوان رشته تحصیلی ارشد آنرا انتخاب کنم.اما هرچه جستجو و تحقیق کردم نتوانستم پاسخ این سؤال را از تحقیقاتم به دست آورم.از شما مدیر وبلاگ که قطعا معلومات بیشتری از این رشته دارید تقاضا میکنم مرا در رسیدن به پاسخ سؤالم کمک کنید.
-یک تکنولوژیست آموزشی می تواند چه کمکی به سیستم آموزشی بکند؟
-آیا یک تکنولوژیست آموزشی در زمینه آموزش مجازی به یک دانشگاه مجازی می تواند راهکارهایی ارائه دهد؟
با تشکر فراوان
حائری

ناشناس گفت...

سلام استاد-امیدوارم خوب باشید-راستی میخواستم بگم :تو وبلاگ جدیدتون که می خواهید درست کنید؛ اگر کاری از من بر میاد ؛بگید حتما انجام میدم -خوشحال میشم بتونم براتون کاری کنم

ناشناس گفت...

انديشه مكن كه بهار است و تو نرگس و سوسن نيستى

به حسرت زنده رود زنده نمى‏شود رود،

خاكت را زير و رو كن

ريشه و آبى مباد كه نمانده باشد،

سقفى دارد زندگى

كف نيستى ناپديد است،

به رنگ و بوى تو خود شادمان مى‏توان بود،

گُل نيلوفر مردابه اين جهانيم

و به نيلوفر بودن خود شادمانيم.

ایرج عوض زاده گفت...

از شعر زیبایی که فرستاده بودید تشکر می کنم، می خواهم یک وبلاگی با عنوان موفقیت درست کنم که هر موقع تصمیم گرفتم از دانش شما هم انشاءالله استفاده خواهم کرد.

پوراحمد گفت...

سلام، خسته نباشید، واقعاً وبلاک پرباری دارید، من وبلاک شما را به اسم خودتون لینک کردم خوشحال میشم که با هم تبادل لینک داشته باشیم، تکنولوژی آموزشی به افرادی مثل شما نیاز دارد تا بتواند خود را به خوبی به همگان معرفی کند و کارایی خود را ثابت کند.امیدوارم ما دانشجویان رشته تکنولوژی آموزشی بتوانیم همانند شما به ارتقاء این رشته کمک نمائیم. ضمناً بنده منتظر آدرس ایمیل های که قرار بود زحمت آن را بکشید، هستم، با تشکر (پوراحمد)

عسکری نزاد گفت...

سلام
نظرات شما در مورد تاسیس انجمن های تخصصی واقعا عالی است امیدوارم که بتوانیم در این زمینه کاری کنیم .
می گویم: کنیم چون خود من هم کارشناس تکنولوژی آموزشی هستم و مدتی است که به فکر روزنه ای هستم برای همین نیتی که شما هم دارید بتوانیم زمینه ای را ایجاد کنیم هم برای شناخت بیشتر این رشته و هم فرصتی برای دانشجویانمان تا بتوانند پی به ماهیت واقعی رشته خود ببرند و از آن به نحو احسنت استفاده کنند. من در شهرستانی زندگی می کنم که اصلا شناختی ندارند و به همین خاطر قبل از هر چیز باید با یک روش عینی و ملموس این شناخت را ایجاد کرد .
منم به عنوان یک تکنولوژیست آموزش اعلام همکاری می کنم.
موفق و پیروز باشید.

الهام اکبری گفت...

سلام آقای عوض زاده
بنده هم به شدت با تشکیل انجمن تکنولوژی آموزشی در ایران موافقم و نبود آن کاملا احساس می شود چراکه با اندک مطالعه ای که من در رابطه با وضعبت تکنولوژی آموزشی در ایران داشته ام به نظر می رسد که بسیاری از کسانیکه که الان در این حوزه اظهار نظر می کنندیا متخصص نیستند و یا با موضوعات روز این رشته تسلط ندارند، به نظر می رسد که تشکیل این انجمن کمک زیادی به پیشرفت وتکامل این رشته در ایران خواهد کرد.
با احترام

Unknown گفت...

دكتر عوض زاده عزيز
درود
از ديدن وبلاگ شما بهره مند گشتم ونيز خوشحال.
معرفي اين رشته وشناساندن آن نيازمند همت همه كساني است كه دل در گرو اين رشته دارند.من هم آماده همراهي هستم.
شريفه حق شناس
كارشناس ارشد تكنولوژي آموزشي

امین گفت...

با سلام و خسته نباشید
استاد بزرگوار
از همان سال 72 که وارد دوره کارشناسی تکنولوژی آموزشی شدم این رشته غریب بود و الان بعداز 17 که 13 سال آن بعد فارغ التحصیلی اینجاب است هنوزم غریبه و کارکردن در این شرایط خیلی سخت و ...
که از فارغ التحصلان این رشته به عنوان اوپراتور کامیتور، تصحیح ارزیابی و ... استفاده می کنند
و اگر خود ما دست به دست هم ندهیم این رشته تا ابد در ایران غریب خواهد ماند

و در آخر اگر قرار باشه دوباره دوباره وارد دانشگاه و تحصیل بشم بازم تکنولوژی آموزشی می خونم، هم دوستش دارم و هم عاشقشم و تمام علائقم و پوششش می ده

نیاز به تأسیس انجمن تکنولوژی آموزشی و کارگروهایی برای این رشته ضروری است که باید دست به دست هم و با کمک هم به آن تحقق بخشیم

در آخر از شما، تلاش شما و ارزشی که برای این رشته قائلید تشکر کرده با امید به موفقیت

http://edcworld.mihanblog.com

matin گفت...

سلام . ...
این رو باید به اساتید محترمی بگید که چهار سال پیش آنقدر تلاش و پشتکار از خودشون نشون ندادن تا به راحتی هرچه تمام تر مجوز مربوطه باطل بشه .... و آنقدری که دلخوش تاسیس دکترا هستن به رابطی جهت بسط مباحث در جامعه نظری ندارن. و تکیه بر جایگاهشون از همه چیز براشون مهم تره و اینجاست که وقتی دانشجویان لفظ خیانت را به کار میبرن زیاد بی ربط نیست. و امید وارم این خیانت ها زیاد نشه. وگرنه دودش تو چشم بچه های ما که در سالیان نه چندان دور می خوای وارد این نظام آموزشی بش هم میره