۱۳۸۶ مهر ۱۹, پنجشنبه

جنبه های مختلف تکنولوژی آموزشی

بنابر مطالب ارائه شده درباره تکنولوژی آموزشی می توان نتیجه گرفت که تکنولوژی آموزشی یک رشته بین رشته ای است که بدنبال ارائه راهکارها،روشهای نوین وعملی با هدف افزایش کیفیت فرآیند آموزش ودر نهایت ایجاد شرایط،موقعیت ومحیط مناسب برای تسهیل یادگیری است.واین کار را حداقل بر اساس سه جنبه زیر صورت بندی کرده وبه مرحله اجرا می گذارد:

1. جنبه ابزاری : این جنبه از تکنولوژی آموزشی به استفاده از تجهیزات،وسایل،تکنولوژیها و رسانه های آموزشی اشاره دارد.تکنولوژیهای نوین ابزارها وامکانات جدیدی را پیش روی کارشناسان تکنولوژی آموزشی قرار می دهدوافراد خلاق در زمینه تکنولوژی آموزشی نیز از این رسانه ها وتکنولوژیهای جدید به عنوان راهکاری برای حل مسائل آموزشی وتسهیل یادگیری بهره می برند.

2. جنبه اصول/روشها/راهکارها : این جنبه از تکنولوژی آموزشی به استفاده از یافته های علمی اشاره می کند.بدین صورت که تکنولوژیست آموزشی یافته های علوم مختلف را که در آغاز به صورت خام ونظری در دسترس می باشند. به اصول،شیوه ها وراهکارهای عملی تبدیل می کنند.در اغلب موارد یافته های علمی ابتدا در قالب تحقیقات کاربردی مورد مطالعه قرار می گیرند وسپس به صورت اصول وروشها برای حل مسائل آموزشی وتسهیل یادگیری عرضه می شوند.

3. جنبه حل مسئله : از این جنبه «در صورت بروز مشکل در یک نظام آموزشی،اعم از کوچک یا بزرگ وهمچنین در صورت نیاز به آموزش در یک محیط خاص،تکنولوژی آموزشی به تبیین مشکل می پردازد»(فردانش،1382ص20).یک تکنولوژیست آموزشی این کار را چگونه انجام می دهد؟جواب این است که او­شرایط، موقعیت ها، اهداف، نیازها وتمامی آنچه که به آموزش مرتبط می شود را با یک دید سیستمی مورد تجزیه وتحلیل قرار می دهد وبعد از شناسایی مشکل یا معضل آموزشی،روش ها وراهکارهای لازم را براساس دو جنبه اول تکنولوژی آموزشی(جنبه ابزاری وجنبه اصول/روشها/راهکارها) برای حل مسائل آموزشی طراحی وعرضه می کند.پس نتیجه می گیریم که جنبه سوم،جنبه های اول ودوم را نیز در بر می گیردبه عبارتی دیگر می توان گفت که جنبه سوم تکنولوزی آموزشی چگونگی کاربرد جنبه های اول ودوم را مدیریت وهدایت می کند.

بنابراین این تصور غلط که تکنولوژی آموزشی را محدود به وسایل و­رسانه های آموزشی می کند با توجه به مطالب ارائه شده مردود است. بله وسایل و رسانه های آموزشی هم جزء راهکارهایی هستند که تکنولوژیستهای آموزشی ارائه کرده اند.ولی نکته اینجاست که اینها صرفاً بخشی از راهکارهای عملی تکنولوژی آموزشی برای افزایش کیفیت آموزش وتسهیل یادگیری است وتکنولوژی آموزشی برای هر گونه شرایط وموقعیت آموزشی بر اساس جنبه های سه گانه ای که اشاره شد می تواند راهکار عملی وکاربردی برای حل مسائل آموزشی اعم از طراحی،اجرا وارزشیابی،پیشنهاد صورت بندی کرده وبه اجرا در بیاورد.

هیچ نظری موجود نیست: