۱۳۸۶ مهر ۱۹, پنجشنبه

تحولات صد ساله اخیر در مفهوم و رویکردهای تکنولوژی آموزشی

در بررسی تاریخچه وروند تحولی رشته تکنولوژی آموزشی با مؤلفه های مختلف مواجه می شویم.برای نظم دهی به این روند می توان آن را به سه دوره زمانی(1900-1950)،(1960-1980)و (1990- تاکنون) تقسیم کرد.

1. دوره زمانی (1900-1950) :

اصلی ترین مؤلفه هایی که در این دوره مطرح شده اند وتکنولوژی آموزشی را تحت تأثیر خود قرار داده اند عبارتند از: رویکرد معرفت شناسی اثبات گرا(عینیت گرا)،دیدگاه روانشناسی رفتاری،وسایل ومواد دیداری وشنیداری.

2. دوره زمانی (1960-1980) :

مولفه هایی که در این دوره مطرح شدند وموجب تحول وتوسعه مفهوم تکنولوژی آموزشی شدند عبارتند از : رویکرد معرفت شناسی تعبیری یا تفسیری،رشد مکتب روانشناسی شناخت گرا،نگرش سیستمی،اصول ونظریه های علوم ارتباطات.

3. دوره زمانی (1990-تاکنون) :

مؤلفه هایی که در این دوره مطرح شده اند وباعث رشد وتحول تکنولوژی آموزشی شده اند شامل :رویکردمعرفت شناسی انتقادی،مکتب روانشناسی ساخت گرا،بکارگیری گسترده تکنولوژی اطلاعات وارتباطات در فرآیند آموزش ویادگیری بوده است.