۱۳۸۶ مهر ۱۹, پنجشنبه

تکنولوژیست آموزشی کیست؟ و چه ویژگیهایی دارد؟

یک تکنولوژیست آموزشی دروهله اول باید یک تحلیلگر ومنتقد خوبی باشد.منتقد بودن به این معنی است که تکنولوژیست آموزشی همیشه باید یکسری سؤالاتی را در ارتباط با فرآیند آموزش ویادگیری برای خود مطرح کند.همانند سؤالات زیر:

* آیا بر اساس طراحی فعلی می توان به اهداف آموزش دست یافت؟

* چه تغییراتی برای رسیدن به اهداف آموزش مورد نیاز است؟

* چه ابزارها وامکاناتی می تواند یادگیری راتسهیل کرده وما را به اهداف آموزشی می رساند؟

* آیا یافته ها ودانش علمی مرتبط با مؤقعیت آموزشی فعلی در دسترس می باشد؟

* برای تسهیل فرآیند یادگیری وحل مسائل آموزشی چه راهکارهای عملی را می توان ارائه داد؟

و سؤالاتی از این قبیل.

آنچه که مهم است اینکه یک تکنولوژیست آموزشی دانش واطلاعاتش به روز باشد.بدین معنی که او باید از آخرین یافته های علمی در ارتباط با آموزش ویادگیری آگاه باشد.همچنین او باید نسبت به ابزارها،وسایل،رسانه های آموزشی وتکنولوژیهای نوین(نظیر تکنولوژی اطلاعات وارتباطات و...) وامکاناتی که آنها می توانند برای تسهیل آموزش ویادگیری ارائه کنند آشنایی کافی داشته باشد.او باید بتواند برای تمامی مراحل آموزش اعم از طراحی،اجرا وارزشیابی راهکارهای عملی ومستند(متکی بریافته های علمی)را عرضه کند.با این توصیف تکنولوژیست آموزشی در هر موقعیتی قرار بگیرد می تواند با توجه به مؤلفه هایی که از آن برخوردار است راهکارهای عملی را برای ارائه آموزش وتسهیل یادگیری صورت بندی کرده وعرضه دارد.

۱ نظر:

ناشناس گفت...

مطالب وب بسیار عالی است...لطفا جدیدترین مواد و ابزار تولید شده را معرفی کنید